FT festival, Londen 2 september; Yoga in je Toga revisited.

Afgelopen weekend bezocht ik het Financial Times festival in Londen. In mijn boek Yoga in je Toga, over de toekomst van de advocatuur, adviseer ik af en toe eens iets te doen wat je normaliter niet zou doen. Waarom? Omdat je trends die je eigen vak kunnen beïnvloeden, vaak beter kunt spotten buiten de deur.

Dus nu maar eens niet naar een IT congres of een ABA bijeenkomst, hoe goed ze ook allemaal zijn. De veranderingen in de Nederlandse juridische wereld komen mijns inziens langzaam op gang, maar momenteel is vrijwel iedereen goed bezig en er gebeuren ook hele mooie dingen bij grote en kleine kantoren. Design thinking bestaat in Nederland nu echt, de T shaped Lawyer was het onderwerp van het vorige Jonge Balie congres en project management wordt al bijna een alledaags begrip. Kortom het leeft. Dan is het voor mij weer eens tijd for something completely different.

Als ik de Financial Times in handen heb lees ik die vaak van voor tot achter uit. De zaterdagse bijlage ‘How to spend it ‘(alleen al om de titel) laat je in een waanzinnige andere wereld binnen stappen en er werken geweldige columnisten bij de krant. Dit jaar was het de tweede keer dat er een Financial Times weekend festival werd georganiseerd. Een fantastisch boordevol programma met alle columnisten bekende sporters, top-koks, de top van de financiële wereld op een zaterdag bij het prachtige Kenwood House in Hampstead park. Voor degene die meer over Hampstead willen weten zonder er naar toe te gaan, bekijk de net uitgekomen gelijknamige film en je snapt waarom deze wijk zo populair is. De Financial Times organiseert dit omdat ook een krant buiten haar gebaande paden moet treden om levend te blijven.

Wat waren de lessen van het festival waar ik dan voor de eigen branche wat aan heb? Hoe geeft het inspiratie om weer eens wat anders te doen of te denken. Hierbij een greep mijn aanbod. Een soort update van Yoga in je Toga.

-        In een speciale editie die werd uitgereikt bij het Travel gedeelte van het festival las ik dat de markt van privé vliegtuigen enorm gegroeid was. Niet een groei van 5 of 10% maar naar sommige locaties wel 400%. Waarom? Omdat er naar bepaalde gewilde locaties als bijvoorbeeld party eiland Ibiza geen rechtstreekse vluchten (vanuit Londen) zijn. Kortom; zoek de niche markt. Er zijn sectoren die niet gewoon met de economie meegroeien, maar die extreem groeien. Die zijn er ook vast in de juridische wereld.

-        Een investeerder was bezig in het centrum van Londen , en over enige tijd in New York, locaties op te zetten waar senioren kunnen wonen. Er is een groeiende groep zeer fitte en kapitaalkrachtige ouderen die niet weggestopt willen worden. Bijzonder aan dit concept (bekijk hun mooie video’s maar eens via www.Auriens.com) is dat zij in het gebouw gemeenschappelijke voorzieningen als een bar en restaurant aanbieden. Verder is er een conciërge en er worden mensen uit de hotelwereld aangetrokken voor een interessante menu- en activiteiten agenda. Ook wij kunnen leren van de horeca in termen van vijf sterren service, goede manieren en entertainment. Ik vind dat de advocatuur en het notariaat daar nog heel veel mee kunnen doen om de ontvangst van hun cliënten of de inrichting van seminars te verbeteren, maar ook om te zorgen dat hun eigen professionals weten hoe ze een vork en een mes moeten vasthouden.

-        Het festival was op een grasveld waar allemaal tenten stonden. Per tent was er een thema wat de hele dag ingevuld werd met steeds blokken van 45 minuten. Er werd scherp geklokt en in alle tenten begon men keurig op tijd. Probleem bij menig in-house seminar: het programma loopt tot de borrel die ongeveer vijf uur zou beginnen volgens de aankondiging  Maar er wordt niet scherp getimed want als een enthousiaste advocaat eenmaal bezig is, is die bijna niet te remmen. Een groot deel van de gasten zijn daardoor weg als de borrel start. Dom want je bent je netwerkmoment - waar het eigenlijk om ging - kwijt.

-        Een top-kok vertelde dat desserts maar 7% van de totaal omzet van het restaurant uitmaakte terwijl de patissier, de koude keuken van het restaurant, zo goed was. Kunt u direct zo’n analyse maken? Welke professional of misschien bent u het zelf wel, is heel erg goed en levert in verhouding weinig op? Moet je de desserts dan maar schrappen of blijft het een vast onderdeel? Hoe dan ook; het is handig als je zo’n analyse hebt en op basis daarvan bewuste keuzes kunt maken. Niet maar doorgaan ‘omdat het altijd zo geweest is’.

Voor mij was het festival in ieder geval heel leuk en inspirerend. De kunst is parallellen te zien in een andere wereld, die je kunt gebruiken in je eigen wereld. Dat leidt tot creatievere ideeën dan ‘gluren bij de buren’ en daarmee word je anders en innovatiever dan je buren. Je Yoga in je Toga kent weer wat nieuwe moves.

 

Christ’l Dullaert

Le Tableau                                 https://www.ftweekendfestival.com/

              

Christ'l Dullaert

Christ'l Dullaert

Christ'l is Partner van Le Tableau BV, meer dan 10 jaar gespecialiseerd in tijdelijke plaatsingen van advocaten en kandidaat-notarissen.

© 2005-2018 Le Tableau. Alle rechten voorbehouden.